Διαφωνία με επίκεντρο το ύψος των τελών και της φορολόγησης στα σκάφη αναψυχής έχει ξεσπάσει, τις τελευταίες ημέρες, στο εσωτερικό της κυβέρνησης, με αφορμή την προώθηση του νόμου για το άνοιγμα της αγοράς.
Τα υπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού έχουν καταλήξει σχεδόν στις τελικές διατάξεις του νομοσχεδίου, το οποίο
θα έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, αλλά το υπουργείο Οικονομικών έχει άλλη άποψη για το δεύτερο μέρος, που ενδέχεται να κατατεθεί ξεχωριστά σε δεύτερη φάση που αφορά τις χρεώσεις.
Η πρόταση που έχει στα χέρια του το υπουργείο Οικονομικών από το υπουργείο Ναυτιλίας είναι η χρέωση να είναι της τάξεως των 100 ευρώ ανά μέτρο (πάνω από τα 12 μέτρα) και επιβολή παγίου για τα σκάφη από 6 έως 12 μέτρα, και να δίδονται ειδικές εκπτώσεις σε όσα ελλιμενίζονται σε μόνιμη βάση στη χώρα, και επιπλέον εκπτώσεις στα επαγγελματικά. Ωστόσο, η αντιπρόταση του υπουργείου Οικονομικών, η οποία βρίσκει σθεναρή αντίσταση από το Ναυτιλίας και το Τουρισμού είναι η χρέωση να είναι 160 ευρώ ανά μέτρο για όλα τα σκάφη, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι είχε πέσει και το ποσό των 200 ευρώ για τα μεγαλύτερα σκάφη, τα λεγόμενα super yachts.
Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει αντιδράσεις φορέων της ναυτιλίας, αλλά και του τουρισμού, και μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν αποσταλεί τουλάχιστον δύο επιστολές στο Μαξίμου, με τις οποίες εξηγούν στον πρωθυπουργό πως η προσέλκυση σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα μπορεί να αποφέρει μεγάλα έσοδα, αλλά και να ανοίξει χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Ναυπηγήσεις
Ακόμα ένα ζήτημα που έχει τεθεί, τις τελευταίες ημέρες, είναι και το θέμα των ναυπηγήσεων σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα. Σημειώνεται ότι στη χώρα μας υπάρχει μεγάλη τεχνογνωσία στη ναυπήγηση super yacht, αφού τη δεκαετία 1982 - 1992 είχαν πέσει στο νερό πάνω από 200 σκάφη. Ωστόσο, σήμερα, στη χώρα μας κατασκευάζονται μόλις τέσσερα, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, στο Πέραμα και στην Εύβοια, ενώ τα τελευταία 10 χρόνια κατασκευάστηκαν περίπου 10 super yachts. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι λόγοι που έχουν στερήσει ένα τεράστιο έσοδο για την οικονομία της χώρας, εστιάζονται κυρίως στην κακή φήμη που έχει αποκτήσει η χώρα μας στο εξωτερικό, με τις συνεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των προηγουμένων ετών.
Σήμερα, οι επιχειρηματίες του κλάδου αντιμετωπίζουν και ένα επιπλέον πρόβλημα, που έχει να κάνει και με το τραπεζικό σύστημα. Συγκεκριμένα, υπάρχουν περιπτώσεις για τις οποίες εκφράστηκε ενδιαφέρον ναυπήγησης super yacht στη χώρα, ωστόσο «σκάλωσαν», λόγω της αδυναμίας παροχής ικανοποιητικών τραπεζικών εγγυήσεων.
Στη διάρκεια του 2012, κατασκευάστηκαν σε όλο τον κόσμο συνολικά 169 super και mega yachts, συνολικής αξίας 3,6 δισ. λιρών Αγγλίας.
Τι προβλέπεται
Πέραν των φορολογικών διατάξεων, το σχέδιο νόμου που έχει καταρτίσει το υπουργείο Ναυτιλίας κινείται σε τέσσερις άξονες. Συγκεκριμένα, προβλέπει την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνικής σημαίας επαγγελματικού σκάφους, μέσω της απλοποίησης της διαδικασίας εγγραφής στην ελληνική σημαία και της διαδικασίας αδειοδότησης. Επίσης, προβλέπει την εξίσωση των επαγγελματικών με τα ιδιωτικά, τα οποία θα μπορούν να κάνουν ναύλους.
Ωστόσο, δεν θα έχουν τα οφέλη των επαγγελματικών, αφού δεν θα απαλλάσσονται του ΦΠΑ, δεν θα παίρνουν τράνζιτ πετρέλαιο για τη διάρκεια του ναύλου, ενώ ο ιδιώτης ή η εταιρεία θα πρέπει να κάνει έναρξη εργασιών στην εφορία.
Οσον αφορά στην απλοποίηση των διαδικασιών, μεταξύ άλλων, θα προβλέπεται η ανανέωση της άδειας, η οποία θα γίνεται ανά 5ετία και όχι 2ετία, αλλά και η δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου. Τέλος, σε ό,τι αφορά την άρση του καμποτάζ, για σκάφη με τρίτες εκτός Ε.Ε. και ΕΟΧ σημαίες, ναύλους στην Ελλάδα θα μπορούν να κάνουν σκάφη με τρίτες σημαίες, που έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενούν πάνω από 12 επιβάτες και να μην είναι κατασκευασμένα από ξύλο.
Μαρίνες
Η προσέλκυση σκαφών αναψυχής για μόνιμο ελλιμενισμό στη χώρα αποτελεί και βασικό στόχο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο προωθεί σχέδιο παραχώρησης άνω των 48 μαρινών στη χώρα. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι επενδυτές φαίνεται πως αντιμετωπίζουν με μειωμένο ενδιαφέρον την αγορά των μαρινών, λόγω του μη φιλικού φορολογικού καθεστώτος που ισχύει για τα σκάφη αναψυχής στην Ελλάδα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Τα υπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού έχουν καταλήξει σχεδόν στις τελικές διατάξεις του νομοσχεδίου, το οποίο
θα έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα, αλλά το υπουργείο Οικονομικών έχει άλλη άποψη για το δεύτερο μέρος, που ενδέχεται να κατατεθεί ξεχωριστά σε δεύτερη φάση που αφορά τις χρεώσεις.
Η πρόταση που έχει στα χέρια του το υπουργείο Οικονομικών από το υπουργείο Ναυτιλίας είναι η χρέωση να είναι της τάξεως των 100 ευρώ ανά μέτρο (πάνω από τα 12 μέτρα) και επιβολή παγίου για τα σκάφη από 6 έως 12 μέτρα, και να δίδονται ειδικές εκπτώσεις σε όσα ελλιμενίζονται σε μόνιμη βάση στη χώρα, και επιπλέον εκπτώσεις στα επαγγελματικά. Ωστόσο, η αντιπρόταση του υπουργείου Οικονομικών, η οποία βρίσκει σθεναρή αντίσταση από το Ναυτιλίας και το Τουρισμού είναι η χρέωση να είναι 160 ευρώ ανά μέτρο για όλα τα σκάφη, ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι είχε πέσει και το ποσό των 200 ευρώ για τα μεγαλύτερα σκάφη, τα λεγόμενα super yachts.
Το γεγονός αυτό έχει προκαλέσει αντιδράσεις φορέων της ναυτιλίας, αλλά και του τουρισμού, και μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν αποσταλεί τουλάχιστον δύο επιστολές στο Μαξίμου, με τις οποίες εξηγούν στον πρωθυπουργό πως η προσέλκυση σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα μπορεί να αποφέρει μεγάλα έσοδα, αλλά και να ανοίξει χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Ναυπηγήσεις
Ακόμα ένα ζήτημα που έχει τεθεί, τις τελευταίες ημέρες, είναι και το θέμα των ναυπηγήσεων σκαφών αναψυχής στην Ελλάδα. Σημειώνεται ότι στη χώρα μας υπάρχει μεγάλη τεχνογνωσία στη ναυπήγηση super yacht, αφού τη δεκαετία 1982 - 1992 είχαν πέσει στο νερό πάνω από 200 σκάφη. Ωστόσο, σήμερα, στη χώρα μας κατασκευάζονται μόλις τέσσερα, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, στο Πέραμα και στην Εύβοια, ενώ τα τελευταία 10 χρόνια κατασκευάστηκαν περίπου 10 super yachts. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι λόγοι που έχουν στερήσει ένα τεράστιο έσοδο για την οικονομία της χώρας, εστιάζονται κυρίως στην κακή φήμη που έχει αποκτήσει η χώρα μας στο εξωτερικό, με τις συνεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις των προηγουμένων ετών.
Σήμερα, οι επιχειρηματίες του κλάδου αντιμετωπίζουν και ένα επιπλέον πρόβλημα, που έχει να κάνει και με το τραπεζικό σύστημα. Συγκεκριμένα, υπάρχουν περιπτώσεις για τις οποίες εκφράστηκε ενδιαφέρον ναυπήγησης super yacht στη χώρα, ωστόσο «σκάλωσαν», λόγω της αδυναμίας παροχής ικανοποιητικών τραπεζικών εγγυήσεων.
Στη διάρκεια του 2012, κατασκευάστηκαν σε όλο τον κόσμο συνολικά 169 super και mega yachts, συνολικής αξίας 3,6 δισ. λιρών Αγγλίας.
Τι προβλέπεται
Πέραν των φορολογικών διατάξεων, το σχέδιο νόμου που έχει καταρτίσει το υπουργείο Ναυτιλίας κινείται σε τέσσερις άξονες. Συγκεκριμένα, προβλέπει την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του υπό ελληνικής σημαίας επαγγελματικού σκάφους, μέσω της απλοποίησης της διαδικασίας εγγραφής στην ελληνική σημαία και της διαδικασίας αδειοδότησης. Επίσης, προβλέπει την εξίσωση των επαγγελματικών με τα ιδιωτικά, τα οποία θα μπορούν να κάνουν ναύλους.
Ωστόσο, δεν θα έχουν τα οφέλη των επαγγελματικών, αφού δεν θα απαλλάσσονται του ΦΠΑ, δεν θα παίρνουν τράνζιτ πετρέλαιο για τη διάρκεια του ναύλου, ενώ ο ιδιώτης ή η εταιρεία θα πρέπει να κάνει έναρξη εργασιών στην εφορία.
Οσον αφορά στην απλοποίηση των διαδικασιών, μεταξύ άλλων, θα προβλέπεται η ανανέωση της άδειας, η οποία θα γίνεται ανά 5ετία και όχι 2ετία, αλλά και η δημιουργία ηλεκτρονικού μητρώου. Τέλος, σε ό,τι αφορά την άρση του καμποτάζ, για σκάφη με τρίτες εκτός Ε.Ε. και ΕΟΧ σημαίες, ναύλους στην Ελλάδα θα μπορούν να κάνουν σκάφη με τρίτες σημαίες, που έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενούν πάνω από 12 επιβάτες και να μην είναι κατασκευασμένα από ξύλο.
Μαρίνες
Η προσέλκυση σκαφών αναψυχής για μόνιμο ελλιμενισμό στη χώρα αποτελεί και βασικό στόχο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο προωθεί σχέδιο παραχώρησης άνω των 48 μαρινών στη χώρα. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι επενδυτές φαίνεται πως αντιμετωπίζουν με μειωμένο ενδιαφέρον την αγορά των μαρινών, λόγω του μη φιλικού φορολογικού καθεστώτος που ισχύει για τα σκάφη αναψυχής στην Ελλάδα.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΜΠΛΑΚΗΣ - atsimp@naftemporiki.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου