Τετάρτη, Ιανουαρίου 16, 2013

Ειδικό τέλος σε σκάφη αντί φόρου πολυτελείας

Τέλος πλεύσης και παραμονής θα επιβάλλεται σε όλα τα ιδιωτικά πλοία αναψυχής, ανεξαρτήτως σημαίας.
Αυτό επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, σε σχετική ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών εξ αφορμής των όσων είδαν χθες το φως της δημοσιότητας σχετικά με την απόσυρση του ετήσιου φόρου πολυτελούς διαβίωσης επί των σκαφών αναψυχής.
Συγκεκριμένα, από το υπουργείο Οικονομικών διευκρινίστηκε χθες ότι η φορολόγηση των
σκαφών αναψυχής θα αντιμετωπιστεί με τη θέσπιση του τέλους πλεύσης και παραμονής, το οποίο θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις διατάξεις τού υπό κατάρτιση νομοσχεδίου για το θαλάσσιο τουρισμό και θα αφορά μόνο τον πλου και την παραμονή στη χώρα μας όλων των ιδιωτικών πλοίων αναψυχής ανεξαρτήτως σημαίας.
Πρόκειται για ένα τέλος πλεύσης που σήμερα δεν πληρώνει κανείς, καθώς δεν προβλέπεται από τη νομοθεσία, το οποίο παράλληλα θα αποτελεί και ένα τίμημα για τη στάθμευση των σκαφών αυτών σε μη ιδιωτικές μαρίνες που σήμερα είναι δωρεάν.
Το τέλος θεσπίζεται ταυτόχρονα με την κατάργηση του φόρου πολυτελείας και του ειδικού φόρου, οι οποίοι όμως δεν εισπράχθηκαν ποτέ, με σκοπό την ενοποίηση των φορολογικών ρυθμίσεων και την κατάργηση αλυσιτελών διατάξεων, οι οποίες δεν προσέφεραν απολύτως τίποτα, αλλά αντιθέτως προκάλεσαν σημαντικές απώλειες στα δημόσια έσοδα.
 
Πλεύση και παραμονή
Με το τέλος πλεύσης και παραμονής εκτιμάται, όπως αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών, ότι θα δημιουργηθεί ρεύμα επανόδου των σκαφών στα ελληνικά ύδατα και τις ελληνικές μαρίνες, θα τονωθεί η οικονομία των νησιών και των παράκτιων περιοχών και θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, καθώς θα παύσει να υφίσταται η αβεβαιότητα ως προς τη φορολογική αντιμετώπιση των σκαφών αναψυχής.
Υπενθυμίζεται άλλωστε ότι η εφαρμογή του ισχύοντος φόρου πολυτελείας προκάλεσε την απώλεια θέσεων εργασίας, απώλεια είσπραξης ΦΠΑ και φόρου εισοδήματος σε όλους τους κλάδους επαγγελμάτων και επιτηδευματιών, οι οποίοι ασχολούνται με τον συγκεκριμένο κλάδο (π.χ. parking φύλαξης σκαφών, πληρώματα, μηχανικοί, συντηρητές, επισκευαστές, εταιρείες πώλησης εξοπλισμού και ανταλλακτικών κ.λπ.), ενώ ταμιακά ο φόρος πολυτελείας απέδωσε ελάχιστα σε ετήσια βάση.
 
Στοιχεία του ΝΕΕ
Ειδικότερα, επισημαίνεται από το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδας ότι, μετά την ψήφιση του ν.3790/2009, το 25% των σκαφών αναψυχής που ελλιμενίζονταν σε ελληνικές μαρίνες (περίπου 2.000 σκάφη) έφυγαν για άλλους πιο φιλικούς προορισμούς μεταφέροντας εκεί περίπου 6.000 θέσεις εργασίας, ενώ το Δημόσιο εισέπραξε από το τέλος ακινησίας (προκειμένου να μη φορολογηθούν οι ιδιοκτήτες τους με αντικειμενικά κριτήρια) μόλις 191.000 ευρώ. Εάν δεν είχε επιβληθεί το μέτρο αυτό, τα σκάφη που θα παρέμεναν στη χώρα μας θα συνεισέφεραν 131 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας και ΦΠΑ πολύ μεγαλύτερο του τέλους ακινησίας, εκτιμά το ΝΕΕ.
Επιπλέον, ο εν λόγω φόρος απεδείχθη καταστροφικός και για τις ελληνικές εταιρείες εισαγωγής και εμπορίας μικρών ή μεγάλων σκαφών αναψυχής, με την ταυτόχρονη απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, καθώς ο κύκλος εργασίας τους κυριολεκτικά εξαϋλώθηκε.
Με βάση τα στοιχεία του υπουργείου, σήμερα κανένας Ελληνας ή αλλοδαπός δεν εισάγει πλέον σκάφη, αφού το κόστος εισαγωγής κατέστη απαγορευτικό (23% ΦΠΑ + 10% φόρος πολυτελείας επί της αξίας του σκάφους), με αποτέλεσμα το Δημόσιο να έχει υποστεί σημαντικότατη απώλεια εσόδων, ενώ θα πρέπει να προστεθεί και η απώλεια εσόδων από τη μη είσπραξη φόρου εισοδήματος, λόγω του μειωμένου κύκλου εργασιών και κέρδους των ελληνικών εταιρειών αντιπροσώπευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου